Posted on

SunnyFitness Edzés Tippek #71-80

Folytatódik a SunnyFitness EdzésTippek sorozat!

Ha még nem olvastad az előző tippeket, akkor ITT elkezdheted!

Tartalomjegyzék

(kattints az alábbi címekre, hogy gyorsan az adott számú tipphez ugorhass)

SUNNYFITNESS TIPPEK #71 Értsd meg a sport művészet és tudomány természetét

SUNNYFITNESS TIPPEK #72 Eddz a hosszú, minőségi életért is

SUNNYFITNESS TIPPEK #73 Lovagold meg a kezdők hullámát

SUNNYFITNESS TIPPEK #74 Annyit edzz, amennyit még „be tudsz adaptálni”

SUNNYFITNESS TIPPEK #75 Lazíts, hogy képes legyél megfeszülni

SUNNYFITNESS TIPPEK #71

Értsd meg a sport művészet és tudomány természetét

TUDOMÁNY: Könyvek, tanulmányok, kütyük, edzésmódszerek, amelyek megmondják, hogy mi a legjobb az edzéscéljaid eléréséhez. Ez szuper és minden edzéstervnek ezen a felhalmozott tudáson kellene alapulnia. A való élet azonban nem mindig működik tankönyvi pontossággal.

MŰVÉSZET: Spontán, intuitív, kreatív, kiszámíthatatlan, egyedi, pillanatnyi, a “semmiből” vagy tapasztalatból jövő tökéletes megoldások stb.

  • Vannak napok, amikor nem tudod teljesíteni az előírt edzéstervet, vagy esetleg többet tudnál csinálni.
  • Vannak napok, amikor a körülmények nem tökéletesek, hiányzik valamilyen felszerelés, nincs elég időd, stb.
  • Vannak “tudományos kockafejűek”, akik több időt töltenek a tökéletes edzésmódszer tanulmányozásával, ’edzés hackek’ keresésvel, mint a kemény munkával vagy elvesznek a részletekben.
  • Vannak “csapongó-művészek”, akiknek soha nincs rendszerük, következetességük, és a fejlődésük, teljesítményük kaotikus, kiszámíthatatlan, hosszabb időbe telik, mire elérik céljaikat, vagy el sem érik azokat.
  • Egy nagy verseny, csúcsidőszak előtt még érzékenyebbé válik, hogy mi és kinek működik a legjobban a csúcsteljesítmény eléréséért, ami nincs megírva semmilyen tankönyvben.

Az igazság az, hogy a folyamatos fejlődéshez és a legjobb potenciálod eléréséhez mindkét világból, a TUDOMÁNYBÓL és a MŰVÉSZET-ből kell egy megfelelő keverék, bármilyen sportágban, gyakorlatban!

Érdemes tanulni és használni a naprakész edzéstudományt. De tudnod kell gyorsan és magabiztosan változtatni a terven, ha szükséges.

Bónusz tipp

Legyenek robotszerű edzések szettekkel, ismétlésekkel, időtartamokkal, számokkal, de spontán, improvizatív gyakorlatok is! Így meg fogod érteni ezt a kettősséget a sportban (és az életben). Az évek alatt még jobban.

Tudós vagy művész vagy a sportban, esetleg mindkettő?

SUNNYFITNESS TIPPEK #72

Eddz a hosszú, minőségi életért is

Akármi is legyen a jelenlegi edzéscélod (teljesítmény, esztétikum, általános fittség), valószínűleg nem panaszkodnál, ha elérnéd a 80-100 éves kort és még ekkor is magas szinten tudnál mozogni a sportban vagy a mindennapi életben.

Vannak nagyszerű tanulmányok és interjúk idős és fitt emberekről, amelyekből következtetéseket vonhatunk le, hogy mi szolgálja ezt a tervet.

  1. AEROB EDZETTSÉG: Az első számú valószínűleg a szív- és érrendszeri egészsége. Nem meglepő. Ha a szív és a mitokondriumok csúcsformában vannak, akkor mindig lesz elég energia az élethez és a sporthoz.

Sétálás, túrázás, futás, úszás, evezés stb. + magas intenzitású intervall edzés

2. ERŐ: Ha erősebb vagy, minden könnyebb. Legyél képes jól bánni a testsúlyoddal és emelni-cipelni nehéz tárgyakat, ha szükséges.

Saját testsúlyos és súlyzós maximális erő edzés

3. IZOMTÖMEG: Ahogy öregszünk, úgy veszítünk izomtömegből (szarkopénia) és csontsűrűségből (csontritkulás).

Testépítő jellegű edzések

4. HAJLÉKONYSÁG: Ugye Te sem szeretnél olyan merev lenni, amikor nem tudod bekötni a cipődet állásból, vagy nem tudod megvakarni a hátad, igaz?

Jóga, pilates, ízületi mozgékonyság, nyújtó gyakorlatok

5. KOORDINÁCIÓ: Nem kell egy “ülőgépnek” lenned, aki idősebb korában fél minden más mozgástól.

Magasan technikai jellegű mozgások, mint az egyensúlyozás, tánc, súlyemelés, gimnasztika, talajon és magasra mászás…

6. GYORSASÁG, ROBBANÉKONYSÁG: Az öreg nem feltétlenül lassú. A gyorsaságot és robbanékonyságot egész jól szinten lehet tartani!

Sprint, ugrások, súlyemelés, ugrókötelezés, küzdősportok, labdajátékok…

7. ÚJDONSÁG: Az agy és az izmok akkor is berozsdásodhatnak, ha rendszeresen sportolsz, de mindig ugyanazokkal a mozdulatokkal és intenzitással.

Tanulj minden héten vagy hónapban egy új gyakorlatot, próbálj ki új sportágakat.

A fentiek mindegyike önmagában is kiváló fittséghez vezethet, de a legjobb, ha mindegyiket beleteszed a zsákba és Te leszel az a szuper nagymama/nagypapa, akinek nincs szüksége segítségre, gyógyszerekre, mankóra, hanem bármilyen sporttevékenységet és a mindennapokat is magas szinten, korlátozások nélkül élvezi!

Bónusz tipp

Kezdd el a fentiek gyakorlását MOST, ne csak akkor, amikor elkezdenek kialakulni a problémák, vagy már túl késő.

Tűzoltás helyett megelőzés!

SUNNYFITNESS TIPPEK #73

Lovagold meg a kezdők hullámát

Szerencsés vagy, ha bármilyen mozgásformában kezdő vagy!

Oké, nehéz lehet új szokásokat kialakítani (pl. mindig megjelenni az edzéseken), új technikákat elsajátítani és izomlázzal élni.

Azonban a gyors fejlődés jutalma ekkor sokkal nagyobb, mint bármely későbbi szakaszban!

A kezdők gyorsan tudnak fejlődni, akár megduplázva a használt súlyokat, megtöbbszörözve a húzódzkodások, fekvőtámaszok számát néhány hónapon belül, mert hatalmas kiaknázatlan potenciál volt bennük. Ez mindig nagy öröm, szuper visszajelzés és motiváltan tart.

Ahogy telnek a hónapok, évek és haladóvá válsz, a fejlődés lelassul. Több erőfeszítést kell tenni, összetettebb edzésprogramokra lesz szükség, hogy profivá fejlődj tovább.

Itt eldöntheted, hogy folytatod-e és tovább specializálódsz, vagy kezdőként kezded elölről egy új gyakorlat vagy sportág gyakorlását.

A jó hír, hogy egy haladó szint fenntartása nem igényel túl sok erőfeszítést és időt, így ez már a tiéd, ha egy minimális figyelmet ráfordítasz.

Ezért szeretem az összetett, Ezermester Edzésmódszert, mert az igaz, hogy egészen magas szinten voltam néhány mozgásformában, de másokban rengeteg kiaknázatlan lehetőségem volt még.

Például bőven 30 éves korom után kezdtem el a calisthenics-et, sprintet, olimpiai súlyemelést, OCR-t, windszörföt és nagyon élveztem a látványosan gyors fejlődést heti szinten. Mindegyikben viszonylag gyorsan el tudtam érni egy egész jó szintet, és úgy érzem, mintha 10 különböző nyelven beszélnék.

Tanulj időnként új mozgásformákat és élvezd a kezdők hullámát!

Bónusz tipp

Gondolkodj években és évtizedekben az edzéseiddel és lesz időd többmindenben egy egész jó szintet elérni! Soha nem késő elkezdeni valami újat.

Te is tapasztaltad ezt a vidám kezdő életet?

Ajánlott CIKK: Tanulj új sportágakat! Ezek a lépcsőfokok…

SUNNYFITNESS TIPPEK #74

Annyit edzz, amennyit még „be tudsz adaptálni”

Az emberi test csodálatos, ideális körülmények között mindenki képes rengeteget dolgozni és idővel még erősebbé, ügysebbé válni.

Az élsportolók kivételével azonban szinte senkinek sincsenek ideális feltételei arra, hogy bármilyen mennyiségű és intenzitású edzésterheléshez alkalmazkodjon és regenerálódjon.

Ideális feltételek: Nincs más komolyabb felelősség, stresszfaktor az életben, mint a sportolás. Jó minőségű 8-10 óra alvás minden nap. Minőségi táplálkozás (és esetleg étrendkiegészítők) minden nap. Egy csapat körülötted, amely folyamatosan optimalizálja az edzéseidet.

A legtöbb ember életében van munka, iskola, kapcsolatok, család, társasági élet, napi ingázás stb., ami mind elvesz az idő/energiaforrásokból és a stressztűrő képességből. Versengenek az edzés teljesítményéért és a regenerálódásért.

Egy nehéz edzés is stressz az izmok és az idegrendszer számára, regenerálódási igénnyel. Így nem meglepő, hogy a legtöbb ember nem tud annyit edzeni, mint a profik. Semmi gond!

A jó hír, hogy így is szépen fejlődhetsz az edzéscéljaidban, ha okos edzésekkel megtalálod a megfelelő mennyiséget és intenzitást. Még heti 2-3 edzéssel is jóval előrébb jársz azoknál, akik semmit sem csinálnak! Ha heti 4-6 edzés is belefér, akkor gyorsabban haladhatsz, de az edzések összeállítása és a regenerálódás még fontosabbá válik.

Mindig próbáld megtalálni az optimális terhelést és élvezd az edzést! Más szavakkal, érj el egy szükséges és elégséges edzésingert, amit az aktuális életkörülményeiddel „be tudsz adaptálni”.

Bónusz tipp

Gondolkodj években és évtizedekben, ha edzéscélokról van szó, a mágikus, „egy nap alatt kockahas” programok helyett. Így nem lesz szorongás és stressz, hogy gyorsan kellene elérni rendkívüli eredményeket, hanem a saját ritmusodban, örömmel érheted el őket.

Mennyi edzés passzol az életmódodhoz hetente?

Ajánlott CIKK: Hobbiedzés és a teljesítménycélok, avagy életmódváltás a sporttal

SUNNYFITNESS TIPPEK #75

Lazíts, hogy képes legyél megfeszülni

Aki mindig teljes erőbedobással hajtja magát, szinte pihenő nélkül, az előbb-utóbb megsérül, kiég.

Aki mindig túl óvatos és lusta, kerüli a kemény edzéseket, soha nem fogja megtapasztalni a fejlődést és kiaknázni a legjobb lehetőségeit.

Találd meg az egyensúlyt a 2 véglet között!

Napi, heti, havi, éves szinten is.

  • Napi: napi könnyű átmozgató tornák, bemelegítés, levezetés, séta, improvizatív- szórakoztató Mozgás Nasik, jó minőségű és mennyiségű alvás, légzőgyakorlatok
  • Heti: pihenőnapok az edzésnapok között, hobbik, társasági élet
  • Havonta: egy lazább hét/hónap a legtöbb esetben belefér, kisebb mennyiséggel/intenzitással.
  • Évente: 1-4 hét kihagyás a szervezett edzésekből évente 1-2 részre osztva

Bónusz tipp

Légy figyelmes a tested visszajelzéseire, ha egy hosszabb edzésidőszak után bármilyen gyakorlatban vagy versenyen egyéni csúcsot érsz el. Általában a csúcs után szükségünk van egy kis pihenésre vagy lazább hétre, még akkor is, ha a motiváció a toppon van, mert ebben a magas önbizalmú állapotban könnyű túledzeni magunkat.

Te inkább a lusta, a gép vagy a kiegyensúlyozott típusú sportoló vagy?

Folyt. köv.

Látogass vissza ide időnként, hamarosan jön a következő TIPP!

Megjelent az új SunnyFitness – Ezermester Edzés könyv!

Fitness tábor Fuerteventura SunnyFitness 2024

Csatlakozz a következő SunnyFitness táborba, ahol további elméleti és gyakorlati edzéstippeket tanulhatsz!

További edzés és életmódtippekről olvashatsz a SunnyFitness könyveimben!