Posted on

Mi az a SunnyFitness?

A korábbi PaleoSport „művésznevet” pár éve már SunnyFitness-re cseréltem, de mit is takar ez a sajátos sport- és életmódirányzat? Röviden, egy összetett, szabad műfaj, ami a hosszútávú egészséget és a folyamatos fejlődést szolgálja. Karbatarthatjuk, fejleszthetjük az alapvető emberi mozgásmintákat, ügyesedhetünk, erősödhetünk, javíthatjuk a teljesítményünket. A természetes (fény)környezetben való időtöltésnek is nagy rajongója vagyok, miért ne lehetne ezt összegyúrni a mozgással?

SunnyFitness: legyél a mozgás ezermestere és fejleszd a teljes emberi potenciálodat!

Előre szólok, hogy nem egy dogmatikus műfajról van szó, inkább egy szabad rendszer. Nem találtam fel a spanyolviaszt és az „egy nap alatt kockahas edzést”, inkább az alábbi irányzatok, edzők sokszorosan bizonyított elveit, módszereit ötvözöm a saját tapasztalataimmal. Az év nagy részében alapozó edzésekről szól és igény szerint sportágspecifikus tréningek is helyet kapnak benne időszakosan.

  • Több, mint 20 évig kenus élsportoló voltam, olimpiai és világbajnokokkal edzettem rendszeresen és én is egész jól lapátoltam nemzetközi szinten. 10-12 edzőnél fordultam meg hosszabb-rövidebb ideig, akik a sportág csúcsaira segítettek sokakat.
  • Nagy hatással volt és van is rám a MovNat irányzat, ahol az ember természetes mozgásformáit gyakoroljuk.
  • Charles Poliquin erősítőedzés guru módszereiről sokat olvastam és edzettem is nála személyesen végzett edző programjával. Ma már értem is, hogy miért fejlődtem gyorsan akkoriban.
  • A calisthenics, saját testsúlyos erősítés világa szintén az edzéseim alapját adja.
  • Saját sportsérüléseimből adódóan sok gyógytorna, pilates magánórán is jártam, innen is merítek hasznos gyakorlatokat.
  • Edzői képesítéseket szereztem, folyamatosan képzem magam ezen a területen elméletben és a gyakorlati tapasztalataim is gyűlnek 2014 óta csoportos és személyi edzésekről.

Sunny, azaz napos, napfényes

Az edzéseim nagy részét a szabadban, természetes fénykörnyezetben végzem télen-nyáron. Nem vagyok 100%-ig fanatikus, időnként hagyományos konditeremben is edzek, de volt pár olyan évem, amikor egy kezemen meg tudtam számolni, mennyiszer jártam edzőteremben.

A modern világban szerintem túl sok a négy fal között, mesterséges világítások alatt és képernyők előtt töltött idő a legtöbb embernél. Miért ne lehetne legalább az edzéseink ideje alatt természetes napfényhez jutni és friss levegőt szívni?

Edzéscélok

Az alapvető célja a SunnyFitness edzéseknek az élethosszig való testi-lelki-szellemi egészség és a rendszeres mozgás szeretete. Egy sokoldalú, ügyes, erős, kitartó, kellően hajlékony, robbanékony, izmos, tetszetős, atletikus test fejlesztése és karbantartása. Aki versenyeken szeretne indulni vagy teljesítményt fejleszteni, azoknak is hasznos lehet. Sőt, úgy gondolom, hogy az alapok megszerzése után, szinte mindenkinél érdemes néhány magasabb teljesítménycélt kitűzni a folyamatos fejlődés és az edzésekhez való hosszútávú motiváció érdekében.

Szeretnék 80-100 évesen is teljesen jól funkcionáló, ügyes, erős, izmos testtel rendelkezni, hogy megálljam a helyem a mindennapi életben, esetleg keményebb fizikai munkában vagy akár versenyeken is. Bármilyen aktuálisan tetsző speciális sportot könnyedén, élvezetesen és sérülésmentesen tudjak végezni. Ezt a szemléletet szeretném átadni az edzéseimen.

Klikk IDE, ha olvasnál róla részletesebben, hogy mit és mennyit edzek!

Játék, fantázia, kreativitás

Az edzéseim leginkább technikai elemek gyakorlásáról és az erősítésről, sprint futásokról szólnak, de helyet kapnak benne játékos feladatok és improvizatív mozgások is. Ne csak sorozat és ismétlésszámokban gondolkodj!

Egy korábbi “akciófilm”

Eszközök az edzéshez

  • Cipő helyett, ahol csak lehet és biztonságos, inkább mezítláb vagy minimalista cipőben edzek.
  • Minimális ruházat, hogy a napozás is meglegyen az edzéssel egyidőben. Télen persze nem csalás jobban felöltözni, fanatikusoknak pedig ottvan a hidegadaptáció módszere, amivel nekem is sikerült eléni, hogy a mínuszokban komfortosan edzzek egy szál rövidgatyában, akár 1-2 órát is.
  • Nyújtó, húzódzkodórúd, majomlétra, tornászgyűrű vagy egy szép egyenes és elég erős faág a függeszkedős gyakorlatokhoz.
  • Súlyzók minden mennyiségben és formában, de a természetes kövekkel is egész magas szintre el lehet jutni és a legtöbb általános edzéscél megvalósítható velük!
  • Fagerenda, kidőlt faág, korlát és egyéb érdekes tereptárgy egyensúlyozáshoz.
  • Kőtáska és gurtni. Ha nincs súlyzód, fogj egy erős, használt táskát és pakolj bele köveket! Ezt lehet aztán cipelni, húzni-vonni vagy húzódzkodáshoz, tolóckodáshoz használni.
  • Teniszlabdák, apró kövek zsonglőrködéshez, ügyességi feladatokhoz.

Egy edzés felépítése

Természetesen ez egyéni edzéscéloktól függően és hétről-hétre változik, de nagy általánosságban az alábbiak szerint néz ki egy kb. 1 órás edzés, erősítésre és technikai elemek gyakorlására fókuszálva. Állóképesség fejlesztésre futást, leginkább (sprint) intervallokat szoktam használni, valamint a túrázást. A “rendes edzés-edzések” mellett fontosnak tartom a napi szintű könnyű mozgásokat is, mint pl. séta, reggeli vagy napközbeni rövid átmozgató tornák, mozgás nasik.

  • 5-10 perc Bemelegítés, keringés, ízületi mobilitás, idegrendszeri aktivitás fokozás és az aznapi gyakorlatok felvezetése. Minta gyakorlatsor videók ITT.
  • 5-10 perc Magasabb szintű koordinációt igénylő gyakorlatok, technikai elemek, nem kifárasztásig történő gyakorlása, esetleg mini OCR pálya, mini köredzés természetes mozgásokkal vagy játékos feladatok.
  • 30-40 perc Erősítés teljes testre vagy osztott testrész programmal. pl. guggolások, felhúzások, felsőtest húzás-nyomás gyakorlatok, cipelések, ugrások, sprint futások.
  • 5-10 perc Kiegészítő gyakorlatok: törzs-váll-lapocka körüli izmok, egyéb gyenge láncszemek erősítése.
  • 5-10 perc Levezetés további ízületi mobilizációs gyakorlatokkal, eseleg nyújtással, tudatos légzéssel, sétával, egyensúlyozással.

Maradj mozgásban

Edzeni ezernyi módszerrel, gyakorlat és mozgás kombinációval lehet. Én arra szavazok, hogy mozogjuk lehetőleg napi rendszességgel, lehetőleg kint a szabadban és időnként feszegessük a határainkat is a fejlődés érdekében. Gyakoroljuk a természetes emberi mozgásmintákat és erősödjünk, ügyesedjünk kortól, nemtől, edzettségi szinttől függetlenül, hatékony edzésmódszerekkel! Élethosszig!

Keress meg időhatékony, egyénre szabott edzéstervekért, hogy a legjobb formábda kerülhess 2023-ban és utána is!

További edzéstippekről olvashatsz a SunnyFitness könyveimben!

Edzőtábor Fuerteventura SunnyFitness logo

A SunnyFitness táborokban a gyakorlatban is kipróbálhatod az edzéseket és beszélek bővebben a módszerekről is!