Posted on Hozzászólás most!

Gondolatok a hidegvizes fürdőzésről

A skandináv népeknél és az oroszoknál régi szokás a téli hideg vizes fürdőzés, egy jó buli az egész, miért ne próbálhatnánk ki mi is! Nem árt azonban az óvatosság, az alábbiakban jobban megismerheted ezt a műfajt.

Az ember és a hideg viszonya meglehetősen félreértelmezett jelenség, ha jobban megismered az elméletét, korántsem lesz olyan félelmetes. Ehhez ajánlom dr. Jack Kruse: Cold Thermogenesis cikksorozatát, Wim Hof: Becoming the Iceman könyvét vagy A Paleón túl című kötetet.

A lényeg, hogy hozzá lehet szoktatni magad a hideghez, fokozatosan alkalmazkodni tud a szervezeted, elvileg erre minden ember képes. A rendszeres hideghatásnak számos egészségjavító hatása van: gyulladáscsökkentő-fájdalomcsillapító hatású, felfrissít, erősíti az immunrendszert és keringési rendszert, gyorsítja az edzések utáni regenerációt.

Beszélhetünk egyszeri hatásról és alkalmazkodásról. Minél jobban alkalmazkodott valaki a hideghez, annál tovább bírja mellékhatások nélkül az egyszeri hideghatást.

Az alkalmazkodáshoz szükséges kiváltó inger a rendszeres, fokozatosan erősödő hideghatás. Ezek alapján fel lehet rajzolni egy skálát a legfázósabbaktól kezdve egészen a hideg világrekorder, Wim Hof-ig. Itt mindenki elhelyezheti az aktuális állapotát, a jó hír, hogy ezen bármikor lehet javítani!

Kiknek nem ajánlott?

Szív- és érrendszeri betegségben, légúti betegségekben szenvedőknek.

Alkoholfogyasztás után sem ajánlott bemenni, mert ilyenkor kitágulnak az erek és gyorsabb lesz a kihűlés!

Mi történik a hideg vizes fürdésnél?

A bemenetel és az első fél perc általában nem túl kellemes, utána viszont beindul a sejtekben a fűtés és a hideg-edzettségi állapottól függően kimondottan élvezetes tud lenni, felfrissülsz, kitisztul a fejed. Ez a szakasz 1-2 perctől akár fél óráig is terjedhet a vízhőfoktól és a hidegtűrő állapottól függően. Addig érdemes csak bent lenni, amíg jólesik, nem nagyon szabad feszegetni a határaidat! Miután kijöttél, az első pár percben még tart a kellemes, felfrissült állapot, utána beindul a szervezet visszafűtő reakciója, a remegés és a remegésmentes hőtermelés. Ennek időtartama és mélysége szintén az alkalmazkodás fokozatától függ és minél edzettebb valaki ezen a területen, annál kevésbé fog remegni, annál inkább a remegésmentes hőtermelés lesz rá a jellemző. A remegés nem probléma, legfeljebb szokatlan, egy teljesen természetes folyamatról van szó, a szervezet így tudja a leggyorsabban visszafűteni magát. Érdemes tehát előzetesen felkészíteni a szervezeted a fürdőzésre, amihez folyamatosan adok ötleteket! Nem kötelező végigcsinálni minden lépést, de nagyban meghosszabbítja a vízben tartózkodás időtartamát.

Aki teljesen felkészületlenül vág bele, csak maximum 1-5 percig tartózkodjon bent, egy ökölszabály szerint: kb. annyi percig maradhatsz bent, ahány fokos a víz. Március közepén ez kb. 2-8 °C között várható. Felkészületlenül a következő mellékhatások hamar jelentkezhetnek: szúró, kellemetlen érzés a bőrben, szapora légzés, kapkodás levegő után, romlik az izomműködés, így ha túl sokáig van bent az illető vagy túl messzire merészkedik, akkor fennáll a veszélye, hogy nem tud kiúszni. Ilyenkor a maghőmérséklet is nagyon lemehet és a beszéd is akadozik, közeleg a szervezet a kihűléshez. Ha ilyen jeleket tapasztalsz, azonnal ki kell menni a vízből és visszamelegedni!

Néhány jótanács

A hidegtűrés nem feltétlenül függ a táplálkozás módjától, azonban egy kis odafigyeléssel javíthatsz a helyzeten. A hideghatás során jelentkező tűszúrás érzés a hideg-edzetlenségen kívül a szervezet felborult omega-6-omega-3 zsírsav arányára utal, érdemes a táplálkozásodban csökkenteni az omega-6 bevitelt (pl. növényi olajok, margarin, péksütik) és fokozni az omega-3 fogyasztását, aminek a legjobb forrásai a tengeri ételek: halak, rákok, kagylók vagy esetleg a halolaj kiegészítők. A fürdésre érdemes jóllakottan érkezni, vagy előtte fél órán belül enni valamilyen kalóriadús ételt, éhezéskor általában rosszabb a hidegtűrés.

További jótanács: ha nem érzed eléggé felkészültnek magad vagy csak szeretnéd megnyújtani a bent töltött percek számát, akkor érdemes un. neoprén anyagból készült csizmát, kesztyűt és téli sapkát, fülvédőt viselned, ugyanis a kézfej, lábfej, fülek hűlnek ki a leghamarabb, a test többi része általában jobban bírja.

Összefoglalva, érdemes a hideget jobban megismerned, felkészíteni rá a szervezeted és így bátrabban vághatsz bele a hideg vizes fürdőzésbe. Ismerd meg a tested egy új oldaláról, használd ki a teljes emberi potenciálod! 

Ha szeretnél egy összefoglaló előadást meghallgatni a hideg elméletéről és gyakorlatáról, akkor ITT megteheted!

Vélemény, hozzászólás?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..